Autentificare
Am uitat parola
Articole
Programul anual al achizitiilo...
Modificările aduse prin noul act normativ nu sunt de substanţă, însă e...
Initierea procedurii de atribuire
Referitor la condiţiile de iniţiere a unei proceduri de atribuire, trebuie sub...
Achizitia directa
Achiziția directă sau cumpărarea directă nu reprezintă o procedură de achi...
Proceduri declansate de Comisi...
În continuare vom reda, însoțite de scurte comentarii, câteva...
Procedurile privind incalcarea...
Punerea în aplicare a dreptului comunitar înseamnă adoptarea de mă...
Negocierea cu publicarea preal...
Negocierea reprezintă o procedură de atribuire a unui contract de ac...
Sistemul de achizitii dinamic
Sistemul de achizitii dinamic este un proces in intregime electronic, limitat in...
Autoritatile contractante din ...
Autoritățile contractante din domeniul apărării ţării şi securităţii na...
Interoperabilitatea sistemelor...
  Unul dintre elementele cheie ale integrarii economice la nivel european ...
Concursul de solutii
Definiție Procedură de achiziție publică specială prin care o autoritate co...
Considerati noul cod de achizitii o imbunatatire in domeniu ?

Initierea procedurii de atribuire

de Gelu Cazan

Referitor la condiţiile de iniţiere a unei proceduri de atribuire, trebuie subliniat că noul act normativ aduce o modificare semnificativă faţă de prevederile anterioare.

Singura condiţie explicită care apare acum la art. 6 alin. (1) este următoarea:
„Autoritatea contractantă are dreptul de a iniţia aplicarea procedurii de atribuire numai după ce a fost elaborată documentaţia de atribuire sau, după caz, documentaţia de concurs.”

Să ne reamintim că norma iniţială din 2006 impunea pentru iniţierea procedurii de atribuire trei condiţii cumulative, şi anume:
„a) produsele/serviciile/lucrările sunt cuprinse în programul anual al achiziţiilor publice, cu excepţia cazului în care necesitatea atribuirii contractului este determinată de apariţia unei situaţii de forţă majoră sau caz fortuit;
b) sunt identificate sursele de finanţare prin care se asigură fondurile necesare în vederea îndeplinirii contractului de achiziţie publică;
c) este întocmită documentaţia de atribuire.”


Semnalând doar în treacăt binevenita completare a literei c), constatăm însă că primele două condiţii de iniţiere a unei proceduri de atribuire au fost complet eliminate. Să analizăm implicaţiile pentru fiecare în parte.

Eliminarea condiţiei de includere a produselor/serviciilor/lucrărilor care urmează a fi achiziţionate în programul anual al achiziţiilor publice face parte din schema pe care HG 834/2009 o propune pentru reducerea anumitor sarcini administrative în sarcina autorităţilor contractante. Programul anual al achiziţiilor publice rămâne un instrument de planificare extrem de util, care trebuie folosit de fiecare autoritate contractantă. Pe de altă parte, norma legală nu mai putea să fie într-atât de rigidă încât să condiţioneze iniţierea unei proceduri de forma în care acest program a fost elaborat sau chiar să inducă pericolul anulării unei proceduri derulate pe ansamblu corect, dar pentru care se constatau eventuale erori/omisiuni existente la un moment dat în programul anual al achiziţiilor publice.

Eliminarea condiţiei referitoare la sursele de finanţare are un impact mult mai vizibil, determinând iniţierea mai facilă a unei proceduri de atribuire dar şi anumite comportamente riscante. În legătură cu această chestiune, trebuie eliminată o confuzie majoră: iniţiere a unei proceduri de atribuire nu reprezintă o angajare de fonduri în accepţiunea Legii finanţelor publice.

În aceste condiţii, procedura poate fi iniţiată şi fără a avea fondurile aprobate scriptic, cu condiţia ca la momentului angajamentului – încheierea contractului – autoritatea contractantă să dispună efectiv de fondurile respective.

De fapt, vechea formă a articolului 6 din HG 925/2006 ar fi trebuit să conducă la raţionamentul prezentat mai sus întrucât termenul folosit pentru condiţionare era „identificarea surselor de finanţare” şi nu „asigurarea” acestora. Interpretările rigide asupra termenului identificare au determinat adesea întârzieri inutile în procesul de achiziţie, totul pornind de la confuzia între conceptul de lansare a chemării la competiţie, pe de o parte, şi conceptul de angajament bugetar în accepţiunea legislaţiei privind finanţele publice, pe de altă parte. Acesta a fost, practic, motivul eliminării condiţiei de identificare a surselor de finanţare înainte de iniţierea unei proceduri de atribuire.

Ce avantaje de natură practică implică o astfel de modificare? Probabil că cel mai important aspect care merită evidenţiat este faptul că o autoritate contractantă ar putea publica încă din luna decembrie a acestui an un anunţ de participare la o licitaţie importantă, dacă documentaţia de atribuire este finalizată. Este adevărat că bugetul nu a fost încă aprobat, dar pentru anumite obiective de investiţii există deja certitudinea că vor fi finanţate în anul următor (inclusiv din fonduri europene). Termenul limită de depunere al ofertelor poate fi stabilit în februarie sau martie, asigurându-se astfel o perioadă suficientă şi pentru pregătirea unor oferte de calitate.

Riscul major care poate apare din punct de vedere al comportamentului autorităţilor contractante este acela de ţncheiere a contractelor fără a exista credite bugetare şi, în cazul contractelor de lungă durată, fără a avea credite de angajament. Această situaţie trebuie evitată cu atât mai mult cu cât reprezintă o încălcare a legislaţiei în domeniul finanţelor publice. Articolul 94 din HG 925/2006, astfel cum a fost modificat prin HG 834/2009, precizează în mod explicit că, indiferent de momentul iniţierii procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica, înainte de încheierea contractului, respectarea dispoziţiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislaţiei privind finanţele publice.


podinacristina

SC OptiX SECURITY SYSTEM SRL va sta la dispozitie pentru consultanta, proiectare si implementare a sistemelor de supraveghere video IP, ANALOG, HD, sisteme de alarmare impotriva efractiei.n Toate sistemele de supraveghere comercializate de OptiX SECURITY SYSTEM SRL includ posibilitatea de fi accesate de la distanta, online, in timp real de pe PC, laptop, Mac, iPhone, Android, BlackBerry etc. si pot fi configurate impreuna cu sistemul de alarma sa trimita alerte instant pe smartphone in momentul detectarii miscarii din fata oricarei camere in momentul cand sistemul de alarma este activat !n Pentru indentificarea cat mai buna a solutiilor de care aveti nevoie si personalizarea ofertei, va rugam sa ne contactati. MAGAZIN: G.Cosbuc 37/1, Baia Mare, Maramures, ing. Podina Daniel,Tel.0765 432414, email: office@optix.ro

Cabinet de contabilitate si audit Daniela Nicolescu

Cabinet de audit si contabilitate Daniela Nicolscu - oferim servicii de audit financiar, auditul fondurilor europene si a altor fonduri nerambursabile de la alti donatori, servicii complete de contabilitate, salarizare , certificare bilant, inventarieire externa. email: office@auditsiexpertizacontabila.ro

MoldotourForest

Sc Moldotour Forest Srl, cu sediul în comuna Romuli, sat Romuli, județul Bistrița-Năsăud, vinde lemn de foc de foioase la prețul de 250 lei+TVA/m^2.

MoldotourForest

Sc Moldotour Forest Srl, cu sediul în comuna Romuli, sat Romuli, județul Bistrița-Năsăud, vinde lemn de foc de foioase la prețul de 250 lei+TVA/m^2. Pentru mai multe detalii, ne puteți contacta la numărul de telefon: 0767495569 sau pe adresa de e-mail: moldotourforest@gmail.com.

daicuimpex

SC DAICU IMPEX SRL, cu sediul in Somesul Rece, FN, judetul Cluj, vinde lemn de foc de diferite sortimente la pretul de 250lei + TVA/mc. Mai multe informatii se pot obtine la numar telefon 0744475579. Persoana de contact Drinda Aurel.

17985895

SC BETERA INVEST SRL, cu sediul in Moreni, judetul Dambovita, importa(Spania) si comercializeaza placi ceramice, produse de curateni, detergenti, produse menaj si alimentare. Pentru mai multe informatii, puteti suna la numarul de telefon: 0751 144 377 sau pe adresa de mail: alinabetera@yahoo.com. Persoana de contact: Alina Ilie

17985895

SC BETERA INVEST SRL, cu sediul in Moreni, judetul Dambovita, importa(Spania) si comercializeaza placi ceramice, produse de curateni, detergenti, produse menaj si alimentare. Pentru mai multe informatii, puteti suna la numarul de telefon: 0751 144 377 sau pe adresa de mail: alinabetera@yahoo.com. Persoana de contact: Alina Ilie

17985895

SC BETERA INVEST SRL, cu sediul in Moreni, judetul Dambovita, importa(Spania) si comercializeaza placi ceramice, produse de curateni, detergenti, produse menaj si alimentare. Pentru mai multe informatii, puteti suna la numarul de telefon: 0751 144 377 sau pe adresa de mail: alinabetera@yahoo.com. Persoana de contact: Alina Ilie

Adauga comentariu

Trebuie sa fiti autentificat pentru a avea acces la aceasta functionalitate.
Daca nu sunteti membru al comunitatii noastre va puteti inregistra gratuit aici.